Met de zomertentoonstelling Kunst op
papier toont het Rijksmuseum Maastricht
een selectie van tekeningen, prenten en
foto's die onder directeur Ronald de Leeuw
voor het Rijksmuseum Amsterdam werden
verworven. Uit de bijna 15.000 aanwinsten
wordt een spannende selectie getoond van
kunst op papier van de late Middeleeuwen
tot de late twintigste eeuw, met daarbinnen
een excursie naar Japan.
De tentoonstelling begint met prenten
van laatmiddeleeuwse kunstenaars die we
alleen door hun monogram kennen, zoals de
fascinerende 'Meester W met de sleutel'.
Maar ook grote namen zoals Lucas Cranach,
Lucas van Leyden, Albrecht Dürer, en
Hendrick Goltzius zijn ruimschoots
vertegenwoordigd.
Via de Italiaanse Renaissance, de Duitse
negentiende eeuw en de internationale
fotografie van de 19de en 20ste eeuw
vervolgt Kunst op Papier zijn weg
door de kunstgeschiedenis tot diep in de
20ste eeuw. De bezoeker kan hierdoor vanaf
Constant, Carel Visser en Ger van Elk door
de museumzalen letterlijk terugkijken op
zes eeuwen kunst op papier.
Naast prenten en tekeningen zijn er ook
foto's te zien van Brassaï, Bill Brandt en
Robert Capa uit de jaren dertig. Nieuw voor
het Rijksmuseum was de laatste jaren het
verzamelen van Nederlandse kunst uit de
tweede helft van de twintigste eeuw,
waarvan het een representatief overzicht
wil opbouwen. Deze nieuwere tijd is
vertegenwoordigd met werk van Sanne Sannes,
Johan van der Keuken en de pas overleden
Wally Elenbaas, tot aan recente
landschappen en portretten uit de
foto-opdrachten Document Nederland.
In de binnentoren wordt de tentoonstelling
geïntroduceerd met grootformaat werken
(1960-1990).
Tegelijk met deze tentoonstelling, waarin
de West-Europese kunst centraal staat,
wordt een selectie van Japanse prenten en
geïllustreerde boeken tentoon gesteld, die
in dezelfde periode werden verworven.
Ter gelegenheid van het afscheid van
Ronald de Leeuw is in het Rijksmuseum
Amsterdam eveneens een bijzondere
tentoonstelling van aanwinsten te zien die
zijn verworven tussen 1996 en 2008.
Verspreid door de zalen geven 40
kunstwerken, schilderijen, sculptuur,
zilver en Aziatische kunst een beeld van 12
jaar verzamelbeleid. Philipsvleugel
Rijksmuseum, 12 juni-31 augustus.
Rijksmuseum Maastricht is een unieke
alliantie in de museumwereld en heeft tot
doel Vroeg–Italiaanse schilderkunst (1300
–1600) en Zuid-Nederlandse schilder– en
beeldhouwkunst uit de late middeleeuwen en
Renaissance een eigen podium te bieden dat
zich richt op onderzoek, publicatie én
tentoonstellingen. Het Rijksmuseum
Amsterdam participeert op basis van z'n
prestigieuze collectie, het
Bonnefantenmuseum op basis van zijn
specifieke deelcollecties en bijbehorende
expertise. Het centrale thema van
Rijksmuseum Maastricht is de aandacht voor
atelierpraktijk.
http://www.bonnefanten.nl/content/content.php?main=5&page_id=420